You are currently viewing Όχι, οι Cherokee δεν μιλούσαν ελληνικά ούτε έχουν ελληνική καταγωγή.

Όχι, οι Cherokee δεν μιλούσαν ελληνικά ούτε έχουν ελληνική καταγωγή.

Ισχυρισμός: Σε πρόσφατη ανάρτηση του Amfipolis News, προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι η Ινδιάνικη φυλή των Cherokee μιλούσε Ελληνικά και κατάγονται από την Ανατολική Μεσόγειο. 

Συμπέρασμα: Οι ισχυρισμοί περί ελληνικής καταγωγής της ινδιάνικης φυλής των Cherokee εμφανίζονται στο Amfipolis News, και άλλες ελληνικές ιστοσελίδες, και προέρχονται από τη θεωρία του Donald N. Yates. Η θεωρία αυτή βασίζεται σε τρία πετρογλυφικά τα οποία θεωρούνται από τον Yates ότι είτε περιέχουν ελληνικό αλφάβητο/κείμενο είτε απεικονίζουν σκηνές από τον ελληνικό πολιτισμό. Οι ερμηνείες του δεν ακολουθούν την επιστημονική συναίνεση για τις επιγραφές αυτές και επικαλούνται ερευνητές, όπως η Gloria Farley και ο Cyrus Gordon, των οποίων οι απόψεις αμφισβητούνται από την επιστημονική κοινότητα. Ο εντοπισμός κοινών λέξεων στην ελληνική και τη γλώσσα των Cherokee αποτελεί γλωσσολογική αυθαιρεσία, ενώ στο διαθέσιμο λεξικό της γλώσσας των Cherokee δεν εμφανίζονται καν αυτές οι λέξεις.   

Τι ισχύει

Σε πρόσφατη ανάρτηση του Amfipolis News  εμφανίζεται ο ισχυρισμός ότι οι ινδιάνοι Cherokee στην Αμερική έχουν ελληνική καταγωγή και μιλούσαν ελληνικά. Ο ισχυρισμός αυτός αναπαράγεται σε πολλές ελληνικές  ιστοσελίδες αμφιβόλου αξιοπιστίας, και αποτελεί (πολύ κακή) ελληνική μετάφραση ενός αγγλικού κειμένου του Donald N. Yates στην ιστοσελίδα DNA Consultants, η οποία προσφέρει υπηρεσίες γενετικού ελέγχου (DNA testing) και καμία σχέση δεν έχει με ιστορική ή γλωσσολογική έρευνα.  Ο ίδιος ο Yates φαίνεται να έχει διδακτορικό σε κλασικές σπουδές, με ειδίκευση στα λατινικά, αν και δηλώνει γενεαλόγος (genealogist). Ασχολείται με τη σύνδεση των κλασικών γλωσσών και πολιτισμών με την ινδιάνικη φυλή των Cherokee. 

Για να υποστηρίξουν τον ισχυρισμό ότι οι Cherokee έχουν ελληνική καταγωγή, τα άρθρα αυτά ισχυρίζονται ότι  “Τρία δείγματα πετρογλυφικών βρέθηκαν στην Βόρεια Αμερική, όπου ερευνήθηκαν και αποδόθηκαν στο ότι είναι Ελληνικά.”

Συγκεκριμένα αναφέρονται σε τρεις επιγραφές:

  1. “Η πέτρα Possum Creek Stone ανακαλύφθηκε από την Gloria Farley στην Oklahoma το 1970.  Όπως εξηγεί η ίδια στην πέτρα απεικονίζεται ένας Έλληνας αθλητής επάνω σε βάθρο νίκης με επιγραφή που γράφει HO-NI-KA-SA η o nikasa (ο νικητής).”
  2. “Το Red Bird Petroglyph είναι Ελληνική επιγραφή που χρονολογείται ανάμεσα στον 2ο και 3ο αιώνα π.Χ”
  3. Η τρίτη δεν αναφέρεται στο ελληνικό κείμενο, αλλά το αγγλικό του Donald Yates αναφέρεται στο Thruston Stone.

Επιπλέον, το ελληνικό άρθρο αναπαράγει ένα κατάλογο με λέξεις της φυλής των Cherokee που υποτίθεται ότι προέρχονται από τα ελληνικά. Τέλος αναφέρεται στον ερευνητή Cyrus Gordon για να τονίσει την ελληνικότητα των ινδιάνων Cherokee.

Πάμε να δούμε τι από όλα αυτά ισχύει τελικά.

Ισχυρισμός 1

“Η πέτρα Possum Creek Stone ανακαλύφθηκε από την Gloria Farley στην Oklahoma το 1970.  Όπως εξηγεί η ίδια στην πέτρα απεικονίζεται ένας Έλληνας αθλητής επάνω σε βάθρο νίκης με επιγραφή που γράφει HO-NI-KA-SA η o nikasa (ο νικητής).”

Η Gloria Farley (και όχι Gloria Farley Donald N. Yates, όπως αναφέρεται στο ελληνικό κείμενο και αποτελεί λανθασμένο συνδυασμό των δύο ονομάτων) αποτελεί αμφιλεγόμενη προσωπικότητα στον ακαδημαϊκό χώρο. Δηλώνει ερευνήτρια των προ-Κολομβικών χρόνων και υποστηρίζει φυσικά ότι υπήρξαν επισκέπτες στην Αμερική πριν από τον Κολόμβο. Οι θεωρίες της δεν γίνονται αποδεκτές από την επιστημονική κοινότητα και θεωρούνται ψευδοεπιστήμη.   

Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο δεν ήταν δυνατό να εντοπιστεί το Possum Creek Stone με τον αθλητή σε βάθρο νίκης που αναφέρεται στο άρθρο του Amfipolis News. 

Ισχυρισμός 2

“Το Red Bird Petroglyph είναι Ελληνική επιγραφή που χρονολογείται ανάμεσα στον 2ο και 3ο αιώνα π.Χ”

Τα Πετρογλυφικά του Red Bird, επίσης γνωστά ως Πετρογλυφικά του ποταμού Red Bird, είναι μια σειρά από χαρακιές/επιγραφές σε έναν μεγάλο ογκόλιθο από ψαμμίτη που κάποτε βρισκόταν κατά μήκος του ποταμού Red Bird στην κομητεία Clay του Κεντάκι. Η προέλευσή τους, η χρονολόγησή τους καθώς και η γλώσσα που αποτυπώνεται σε αυτά έχουν αποτελέσει αντικείμενο πολλών εικασιών και ερευνών, με διάφορες ερμηνείες. Τα πετρογλυφικά προστέθηκαν στο National Registry of Historic Places (εθνικό κατάλογο ιστορικών μνημείων) του Kentucky το 1989, αλλά αφαιρέθηκαν το 2003 με την μετακίνηση του ογκόλιθου σε άλλο σημείο.Σήμερα τα πετρογλυφικά βρίσκονται κάτω από ένα υπαίθριο καταφύγιο στην περιοχή Manchester του Kentucky, αποτελούν τουριστική ατραξιόν  και συνοδεύονται από μία πινακίδα που υποστηρίζει ότι τουλάχιστον οκτώ αρχαία συστήματα γραφής είναι χαραγμένα στον ογκόλιθο. 

Ορισμένοι μελετητές πιστεύουν ότι τα πετρογλυφικά μπορεί να έχουν δημιουργηθεί από φυλές ιθαγενών Αμερικανών, πιθανώς τους Cherokee ή τους Shawnee, ενώ άλλοι προτείνουν ότι έχουν δημιουργηθεί από ακόμη παλαιότερες ομάδες. Μια άλλη θεωρία υποστηρίζει ότι οι επιγραφές μπορεί να περιλαμβάνουν γραφές του Παλαιού Κόσμου, όπως τα ελληνικά, τα εβραϊκά και τα ιβηρο-πουνικά, υποδεικνύοντας επαφή με αρχαίους εξερευνητές. Ωστόσο, η ερμηνεία αυτή είναι αμφιλεγόμενη, δεν υποστηρίζεται από επιστημονικά, αρχαιολογικά ή γλωσσολογικά στοιχεία, και δεν γίνεται ευρέως αποδεκτή από τους επικρατέστερους αρχαιολόγους. Μία απλή ματιά εξάλλου στις χαρακιές των πετρογλυφικών, κάνει εμφανή την απουσία ελληνικής γραφής στην πέτρα. 

Ισχυρισμός 3

Η τρίτη επιγραφή που δεν αναφέρεται στο ελληνικό κείμενο, αλλά στο αγγλικό του Donald Yates είναι το Thruston Stone. Συγκεκριμένα αναφέρει ο Yates ότι “The Thruston Stone is interpreted as a record of the blending of Greek, Cherokee, Native American, Egyptian and Hebrew civilization”, δηλαδή ότι “η πέτρα του Thruston ερμηνεύεται ως στοιχείο για τη συνένωση του ελληνικού πολιτισμού, του πολιτισμού των Cherokee και των ινδιάνων της Αμερικής, του αιγυπτιακού και του εβραϊκού πολιτισμού. 

Η επιγραφή αυτή θεωρείται από τους μελετητές τόσο παλίμψηστο (δηλαδή επιγραφή με πολλά επίπεδα χαρακώσεων) όσο και απεικόνιση μίας ιστορίας. Στην  επιγραφή απεικονίζονται σκηνές από τον πολιτισμό των ινδιάνων της Αμερικής, με συνδυασμό πολιτισμών από διαφορετικές φυλές, αλλά καμία αναφορά δε γίνεται σε Έλληνες ή άλλους μεσογειακούς λαούς.  

Ισχυρισμός 4

“Η γλώσσα των Cherokee περιέχει πολλές λέξεις ελληνικής προέλευσης, ιδιαίτερα στο πεδίο της ιεραρχίας, στρατιωτικής ορολογίας, μυθολογίας, αθλητισμού και τελετουργίας. Επίσης η μουσική των Cherokee αντανακλά τις ελληνικές τους ρίζες.”

Η γλώσσα των Cherokee είναι μία συγκολλητική γλώσσα και ανήκει στη Νότια Iroquoian (Ιροκουϊανή) οικογένεια γλωσσών της Αμερικής. Η γλώσσα αυτή έχει περίπλοκη γραμματική δομή, διαφέρει πολύ από τις Ινδοευρωπαϊκές γλώσσες και στο μεγαλύτερο μέρος (75%) της αποτελείται από ρήματα. Η γλώσσα αυτή απέκτησε σύστημα γραφής το 1821, ενώ πριν ήταν μόνο προφορική γλώσσα. Το συλλαβάριο των Cherokee δημιουργήθηκε από τον Sequoyah και περιλαμβάνει 85 σύμβολα (αρχικά 86) με προέλευση το ελληνικό, λατινικό και το εβραϊκό σύστημα γραφής (αλφάβητο).    

Ο κατάλογος λέξεων που δίδεται στο άρθρο του Amfipolis News αλλά και του Donald Yates αποτελεί αυθαίρετη σύνδεση λέξεων της ελληνικής με τη γλώσσα των Cherokee οι οποίες όχι μόνο δεν ομοιάζουν γλωσσολογικά, αλλά ούτε και φαίνεται να είναι υπαρκτές. Στον εν λόγω πίνακα για να επιτευχθεί η ψευδαίσθηση της ομοιότητας, δίνονται λέξεις οι οποίες δεν εμφανίζονται στο λεξικό της γλώσσας των Cherokee, όπως για παράδειγμα η λέξη “Su-too Jee” (“μυθικός δυνατός άντρας” που συνδέεται υποθετικά με τη φράση “υιός Διός”), η λέξη dachi (“τριχωτό τέρας του νερου” που συνδέεται υποθετικά με τη λέξη “δασύς”) ή η λέξη tetchata (“playful Cherokee fairy” που συνδέεται υποθετικά με τη λέξη “θεατάς”, δηλαδή θεατές σε μία παράσταση). 

Ισχυρισμός 5

Η αναφορά στον ακαδημαϊκό του 20ου αιώνα Cyrus Gordon δεν αποδεικνύει την ελληνικότητα των Cherokee, αφού ο πρώτος αποτελεί αμφιλεγόμενη μορφή στους επιστημονικούς κύκλους. Συγκεκριμένα, είχε εντρυφήσει σε κλασικές και βιβλικές σπουδές, και είχε σπουδάσει την εβραϊκή, ελληνική και λατινική γλώσσα και ήταν πεπεισμένος ότι ο σημιτικός και ο ελληνικός πολιτισμός προέρχονταν από ένα κοινό πρόγονο. Επίσης υποστήριζε ότι αποκωδικοποίησε τη Γραμμική Α’, ισχυρισμός τουλάχιστον γελοίος που δεν γίνεται αποδεκτός στην ακαδημαϊκή κοινότητα από κανένα πέρα από τον ίδιο και τους μαθητές του. 

Συμπέρασμα

Οι ισχυρισμοί περί ελληνικής καταγωγής της ινδιάνικης φυλής των Cherokee εμφανίζονται στο Amfipolis News, και άλλες ελληνικές ιστοσελίδες, και προέρχονται από τη θεωρία του Donald N. Yates. Η θεωρία αυτή βασίζεται σε τρία πετρογλυφικά τα οποία θεωρούνται από τον Yates ότι είτε περιέχουν ελληνικό αλφάβητο/κείμενο είτε απεικονίζουν σκηνές από τον ελληνικό πολιτισμό. Οι ερμηνείες του δεν ακολουθούν την επιστημονική συναίνεση για τις επιγραφές αυτές και επικαλούνται ερευνητές, όπως η Gloria Farley και ο Cyrus Gordon, των οποίων οι απόψεις αμφισβητούνται από την επιστημονική κοινότητα. Ο εντοπισμός κοινών λέξεων στην ελληνική και τη γλώσσα των Cherokee αποτελεί γλωσσολογική αυθαιρεσία, ενώ στο διαθέσιμο λεξικό της γλώσσας των Cherokee δεν εμφανίζονται καν αυτές οι λέξεις.